S nostalgiou sa dívam na bratislavský Starý most, ktorého dni sú už zrátané. Pre väčšinu neobratislavčanov je to stará haraburda, no mne nevdojak vždy príde na um spomienka, ako sa celá konštrukcia kedysi otriasala pod kolesami parných rušňov, vlečúcich z Petržalky vagóny do stanice Bratislava – Nivy (alebo naopak). Už len najstarší Starohájčania a obyvatelia prvých bytoviek na sídlisku Ovsište si spomínajú na kolóny autobusov, v rannej špičke len krokom prechádzajúcich cez tento most na Šafárikovo námestie. Ich niekdajšia trať na tomto kúsku poslúži onedlho električkám a chvalabohu po desaťročiach a stámiliónoch vyplytvaných na prípravu stavby metra tu bude aspoň niečo reálne slúžiť občanom. Tí by sa – mimochodom – asi mali začať svojich zastupiteľov pýtať, kamže sa to podeli aktíva dnes už neexistujúcej mestskej akciovej spoločnosti Metro (a nebolo ich málo!), keď z neho nemáme ani meter trate. Tunely možno aj sú, no vedia o nich iba zasvätení.
Bolo by určite úžasné, mať v našom hlavnom meste rýchle a bezúrovňové prepojenie Devínskej Novej Vsi s Račou, Petržalky so Slovnaftom a Letiskom Milana Rastislava Štefánika a okružnou spojnicou týchto tratí zhruba v línii Hlavná stanica – Kramáre – Hrad – Šafárikovo námestie – Autobusov á stanica Nivy – Hlavná stanica. Doprava na povrchu by sa nepodchybne ukľudnila a výrazne zrýchlila, lebo každý múdrejší človek by nechal auto na záchytnom parkovisku na okraji mesta a pohodlne by sa zaviezol kam potrebuje. Problémom je, že nemáme dosť ropy! Nemuselo by jej byť až toľko, ako má Rusko či Saudská Arábia, úplne by stačilo, keby naše vrty na Záhorí a Zemplíne mali aspoň výdatnosť kuvajtských. Keby to tak bolo, mohli by sme začať krtkovať v Bratislave – a jednu „metroštreku“ by sme veľkoryso odklepli aj Košičanom, aby im nebolo ľúto.
Ale ropu zatiaľ nemáme a tak musíme byť vďační, že – najmä – za peniaze našich európskych spoluobčanov budeme mať električku. Teším sa na prvú jazdu po novom Starom moste, hoci mi nepochybne aj počas nej príde na um, aké pôvabné bolo cítiť pod nohami to chvenie konštrukcie pod ťarchou parnej lokomitívy.
Celá debata | RSS tejto debaty